De bästa instruktörerna på Actic i Lund

Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva det här för jag är inte så bra på att utrrycka mig i skift. Det är många tankar som far och flyger i mitt huvud och det är svårt att sätta fingerat på rätt ord och få rätt känsla i det jag skriver. Foto från ett av mina första pass tidigare i år (kör lite tyngre nu).

I januari var jag för första gången på ett Functional Toning pass på Olympen i Lund (ni kan läsa om första passet här och hur det påverkade mig). Det var på ganska nervösa ben jag gick det. Eller rättare sagt haltade mig dit. Jag var ganska nyoperarad och höll på att läka min fot som inte riktigt var med på noterna. Efter detta pass var jag helt såld. Hade ett lyckorus i kroppen som satt kvar länge. Jag längtade efter att det skulle bli torsdag så att jag kunde köra FT med Jessica och sedan lördag då Patricia har sitt pass. Jag sa som det var till Patricia som höll i lördagspasset att jag var skadad och skulle göra så gott jag kunde. Hon lugnade mig och sa att du gör det du kan. Jag tränade barfota stående på en matta. Sedan har jag även mina krånglande axlar/skuldror/nacke. Men jag fick lite alternativa övningar till det som de såg att jag inte mäktade med. Trots att jag kände mig som en stor oformlig klump bland alla vältränade medmotionärer så kände jag ändå väldigt starkt att jag hittat rätt. Det här var min typ av träning.

Vad är det som är så bra då. Jo här har du två tjejer som är fulla av energi, glädje, beslutsamhet, ”coachning”, medmänsklighet, vänlighet och ett jävlaranamma. Redan före passet märker man att det är något speciellt. Folk kommer i tid. Ja de är där riktigt tidigt för att dels få sin favoritplats men även för att sitta och snacka med andra motionärer. Före passen är de väldigt noga med att kolla om det är någon ny och om det är någon som har skador eller liknande. De påpekar även vikten av att ha ätit, drukit och sovit bra under det senaste dygnet före träning. För det är ett grymt tufft pass. De får liksom in ett så positivt och bra tänkt kring träningen. Att det inte bara är just där och då. Utan att det är extremt viktigt att ta hand om sig själv mellan passen också. Är det varmt ute så påminner de många gånger under passet om vikten att dricka mycket vatten. Men även att vi ej ska glömma det när vi går från passet. Om de ser att någon har problem med en övning så får man ofta en annan att göra istället. Ser de att någon gör fel och det är riskt för skada så rättar de till. Jessica och Patricia vill verkligen allas bästa. Och då inte bara de som syns eller hörs mest. De ser alla och det är detta som jag tycker är så fint och bra. Passen utvecklas hela tiden och kroppen hinner inte vänja sig. Det är ofta nya övningar som gör att vi hittar nya muskler samt att vi ökar vikterna och tar oss vidare i vår träning. Det är inte samma lunk hela tiden. Det är verkligen utvecklande och inspirerande. Passen är både tuff kondition varvat med funktionell styrka. Det är inte en lugn stund. När man kört slut på tex armmusklerna så är det snabbt på med en pulshöjning och sedan snabbt över till axlar osv. Det är intensiva pass och jag bränner ca 650kcal på varje vilket är ganska mycket på 55 minuter. Kör ofta med pulsklocka så jag har koll på det.

Jag har verkligen hittat tillbaka till min träningsglädje i vardagen igen tack vara Jessica och Patricia. Jag önskar att jag kunde förmedla detta till dem utan att låta fånig eller patetisk. Men det är inget direkt man står och säger efter ett pass. Och ja jag har berömt dem båda flera gånger men då är det oftast korta fraser.

Att ge 110% på alla pass. Att köra så svetten sprutar. Att ta i så att ådrorna nästa spricker. Att göra sitt bästa och lite till. Att träna med ett leende på läpparna. Att offra en sovmorgon för att gå upp och träna (vilket inte känns som att offra något för jag vinner så mycket). Att ha styrt upp allt efter de tre passen som varit nu under sommaren. Att längta till nästa pass. Att få prova på mycket nytt. Att känna glädje. Att vara skönt slut i kroppen. Att uppskatta att lära nytt. Att få in styrkeövningar på ett roligt sätt (jag avskyr att styrketräna på egen hand). Att pressa sig själv mer än vad man tror är möjligt. Att känna att kroppen svarar på träningen.

Nu håller jag tummarna och hoppas att Actic sätter upp fler pass med dessa grymma instruktörer/inspiratörer. Som det ser ut nu så blir det bara Patricia på lördagar och sedan Jessica varannan fredag kl 16:00. Som det ser ut nu blir det nog bra lörsdagspassen då det är svårt att hinna med fredagspassen samt att de ligger nära inpå lördagen. Det är klart jag kommer att träna anna också som spinning, core, MRL och kanske lite styrka. Men det gör jag för att det är bra för mig inte för att jag tycker att det är kul. Men som ni förstår så tycker jag att Functional Toning passen är så roliga även om de är bland den tuffaste träningen jag testat (och då har jag testat mycket bra träning framförallt via Svenska Hälsocampen men den är ju bara 1 veckas camp så den kan jag inte jämföra med vardagsträningen).

Over and out…..

Kommentera

