Tankar om träning på en tisdag

Dagen började som en repris på söndagen. Strålande sol och en dag på stranden. Förberedde min frukost innan jag snörade på mig joggingskorna och joggade/powerwalkade bort till Vårhallen. Idag joggade jag ca 4 km utan att börja gå och sedan körde jag lite drygt 1 km i slutet på rundan. Så totalt 5km jogg blev det. Bra. Jag hade nog kunnat pressa mig till att springa hela rundan. När jag passerade 5km, dvs 4km jogg och 1km powerwalk så gjorde jag det på 35 minuter. Dvs det jag i början joggade 5km på. Det betyder ju att när jag väl joggar så går det lite fortare. Det känns bra. Så nu är det vä idags (har skrivit det förr) att utmana mig för att hamna under 30 minuter på 5 km. Men jag ska skynda långsamt men det ska ändå vara mitt mål för jag vill verkligen få upp mitt tempo lite till. Väl på stranden så blev det ett dopp i ett idag iskallt hav. Jag sa till Wille efteråt att det måste vara så mycket kallar. Sedan talade vi men en annan hundägare på stranden som också badat men som även hade haft en termometer med sig. Det var 9 grader i vattnet tydligen. De är ofta kallt i vattnet här men 9 grader var väl att ta i. Men det gjorde ont ända in i märgen när jag doppade mig så det kan nog stämma även om det låter helt sjukt. Det var lite andra vindar idag så det har nog drivit in kallt vatten på något sätt. Fast jag är ändå lite skeptisk. 9 grader näe kan det verkligen ha varit det. Men som sagt min kropp reagerade med smärta. Tur att jag inte viste om det innan jag doppade mig. Som tur var så var det varmt i luften så det onda gick bort efter någon minut.

Det känns som om all Functional Toning nu i sommar har styrkt min kropp. Det känns helt annorlunda när jag joggar. Känner mig mer upprätt och stark. En del är väl mina nya inläggs förtjänst men jag tror verkligen att sommarens träningssatsning har gett mig resultat i form av starkare core muskler vilket hjälper upp joggingen. Det har varit så grymt bra att jag i sommar har kunnat träna FT 3 ggr i veckan (tisdag, torsdag och lördag). Det har varit perfekt och sedan har jag sett till att åtminstonne få in 2 träningsdagar till med spining och MRL eller core. Jag vet att jag har stärkt upp mina muskler och jag tror att jag har släppt lite fett i varje fall även om det är minimalt. Jag har inte vågat att prova mina favoritbyxor än men det är dags snart. Jag kan ha ett annat par byxor som jag köpte samtidigt som dess byxor men det är ju inte samma sak. Men snart så får jag väl ta tjuren vid hornen och prova byxorna. Nästa vecka kanske. De jeansen är ju trots allt min måttstock. De senaste gångerna på FT klasserna har jag börjat tala med en tjej som också är helt överväldigad över dessa pass. Det är så kul för alla som går på passen är verkligen taggade och glada. Jag tror att det är många som kommer dit vecka efter vecka just för att det är Jessika och Patricia som håller i passen. De är så grymma. Ja jag vet jag tjatar. Men de är verkligen helt otroliga. De får mig att ge 110%. Det är ingen som maskar. Eftersom att jag tror att det bara blir FT en gång i veckan till hösten så gäller det verkligen att passa på nu att bygga upp.

Jag har en liten plan för hur jag ska göra när vi åker till New York. Då kommer jag att vara utan träning i minst 9 dagar och det är risk att tappa en del muskelmassa och styrka vilket jag inte vill göra. Jag ska se till att jogga i Central Park ca varannan dag. Sedan har jag på min I want to do before I die-lista att jag ska jogga över Brooklyn Bridge en tidig morgon. Så vem vet kanske blir det här året som jag gör det. Har jag tur kan jag få ut Wille på en morgonpromenad samma morgon så kan han gå halva bron medans jag springer över. Håller tummarna och hoppas att han vill. Annars kanske jag gör det på min födelsedag som är under New York resan får då kan han inte riktigt säga nej….smart va! Jag har även tänkt att köpa ett gummiband att ta med. Sådana som vi använder till vissa övningar på FT passen. De är bra för arm och benstyrka. Samt sedan lärde jag mig en övning på Hälsocampen för midjan. Så det blir ett sådant band med. Skulle tom kunna knyta det om midjan när jag är ute och joggar och köra ett pass i Central Park. Ja så får det nog bli.

Tisdagens FT pass var grymt svettigt. Vi låg alla som blöta sillar efter passet. OK det är varmt ute så det blir lite extra svett men man märker att Patricia har höjt ribban och utmanar oss nu rejält i övningar. Det är tyngre vikter, tyngre kondition och uthållighet. Kul! De tär härligt att se att de har en plan för träningen. De vill inte att våra kroppar ska vänja sig så de kommer ständigt med nytt vilket är bra.

Har äntligen köpt Resorb (vätskeersättning) som jag börjat dricka. För när jag tränar så här hårt på sommaren får jag lätt vätskebrist och det leder till bla ont i huvudet. Det gör inte alltid jätteont med huvudvärken ligger där i bakgrunden hela tiden och det är lite joggigt. Så Resorb är en bra lösning på detta när det är varmt och jag rör på mig mycket. Tisdagen bjöd både jogg och FT pass så det gäller att fylla på.

Japp det blev mycket tärnings snack i detta inlägg……men men så är det.

Kommentera

