Gammalt ska bli nytt – tips önskas

När vi flyttar till vår nya lägenhet nästa år så är det mycket som vi måste göra oss av med i möbelväg. Men denna fåtölj ska vi behålla. Det är arvegods från Willes föräldrar. Den är faktiskt ganska skön att krypa upp i men det gammelrosa plyschtyget vill vi byta ut till något roligare. Jag tycker att den är fyl/snygg/charmig. Lite stor och otymplig men jag tror jag vet vart vi ska placera den. Frågan är bara vad vill vi ha för tyg. Helst skulle jag vilja låna hem tyger och testa hemma. Det kanske man kan vi får se. Jag har dock börjat att surfa runt lite och tänka ut lite olika tyger. Jag var inne på Svenskt Tenns hemsida och hittade några som jag tycker om.

Vi kommer torligtvis att hålla oss till färgerna vitt, rött och svart som bas för hela lägenheten men sedan måste vi ju liva upp det hela lite med lite annat. Det blir lite sterilt annars. Vardagsrummetss färg på väggarna tror jag blir vitt eller möjligtvis ljus grått. Vi kommer nog att ha en vägg full med tavlor och foton (inramade) som livar upp lite. Sedan tänker vi nog ha en vit väggfast tv möblel. Tror det finns en serie som heter Montana som finns i olika utföranden. Denna kommer vi att satsa på som TV möbel. Det gör det lätt att städa under och gör rummet lite luftigare. Vi vill även ha en del stora gröna växter som livar upp. En stor matta kommer vi nog också att investera i. Tror jag vill måtbeställa den. Jag suktar efter en rund matta men vet inte riktigt om det kommer att passa. Vi får se.

Soffa och soffbord har jag inte bestämt oss för än.  Jag vill i varje fall ha en stor som många kan umgås i och som Wille och jag kan ligga raklånga i båda två. Eller en soffa och någon passande ”love chair” till den.

Så….nu till fåtöljen. Den ska alltså kläs om. Och jag funderar på ett mönstrat tyg med liv i. Jag har satt in några alternativ på tyger som jag hittat på Svenskt Tenns hemisda. Är det någon som läser den här bloggen som har en åsikt eller tips mm på hur vi kan göra. I närheten av fåtöljen tror jag vi kommer att ha ett litet skåp som även den är från Willes föräldrar. Det är litet och nätt och i nästan samma träslag som fåtöljen. Idag agerar det som barskåp. Jag ser fåtöljen lite som en läsfåtölj till vardags så en lampa kommer att finnas i närheten. Ev ett litet sideboard/brickbord.

Till saken hör också att Willes mamma var väldigt förtjust i Josef Frank tyger (se bild). Det finna massor av andra tyger som är jättefina som jag kan tänka mig men här är ett urval. Jag har tex ärvt en fin väska av henne som är mörkbrun med tulpaner på. Den är jättefin och säkert lika gammal som jag (39 år). Den är snyggt sliten nu. Gillar den skarpt. Så det hade varit kul om vi spann vidare på dessa tyger för att bevara tanken. Det kanske låter långsökt men jag gillar att det finns en själ med i saker och att man kan jobba vidare därifrån.

Näe om jag skulle jobba lite…..har svårt att komma igång på jobbet. Inte så mycket att göra och då tappar jag fart.

One thought on “Gammalt ska bli nytt – tips önskas

  1. Pingback: Precis så här….. | jag camilla

Kommentera

