Filosoferar på tåget

När jag åker tåg hamnar jag ofta i ett slags tillstånd där tankarna far och flyger. Jag filosoferar, hittar nya mål, försöker ändra min tankebana till det positiva mm. Att sitta och titta ut genom tågfönstret och se landskapet svischa förbi är ganska rogivande.

Mina tankar vandrar nu till vår kommande New York resa i augusti. Resan där vi ska fira 10 år som gifta. I staden som jag älskar å tillsammans med mannen som jag älskar. Den 29 augusti 2002 gifte vi oss i Svenska Kyrkan. Det var bara jag och Wille tillsammans med prästen, kantorn och ett vittne från Kaféet en trappa ner. Jag hade fixat min egen bukett med min favoritblomma gerbara. Jag valde att ha en enkel klänning då jag egentligen helst kände för byxor och kavaj men min blivande man ville gärna att jag skulle ha klänning så då hade jag det. Vad gör man inte liksom. Ibland får man bortse från ”townboyn” inom en.

20120617-141555.jpg
Vigseln var fin och väldigt kort. Efteråt fikade vi i Svenska Kyrkan. När vi kom ut på gatan skickade vi SMS till alla närmsta där vi hälsade från Herr & Fru Key.

Vi tog oss sedan bort mot Aquavit där vi hade bokat bord. Först blev det en drink i baren och sedan en lång och mycket god middag. Restaurangen hade uppmärksammat att vi gift oss och vi fick in en massa små extrasaker så som ett glas champagne och extra dessert. Det var ”complements from the chef” Marcus Samuelsson. Lite kul!

20120617-142148.jpg
Vi njöt av våran dag även om det spöregnade nästan hela dagen till ära.

Så i år när vi åker tillbaka till New York för att fira 10-årig bröllopsdag så tänkte vi även besöka kyrkan igen, ta en drink på Aquavit. Men vi tänkte följa Marcus Samuelsson så middagen på bröllopsdagen kommer att ätas på The RedRooster i Harlem där Marcus har sin nya krog. Detta är nog en restaurang mer i vår stil. Aquavit är en kanonrestaurang men åt det lyxiga hållet. RedRooster är mer rejält och basic.

20120617-142959.jpg

Så nu ska jag sätta fart här i sommar och göra så att jag går ner de där kilona så att jag kommer i jeansen jag ser mig ha när vi åker. Jag har inte provat dem på ett tag nu men det ska jag göra ikväll när jag kommer hem. Träningen ska trappas upp och maten ska stramas åt. Men jag vill göra det på ett sätt så att jag kan njuta av sommaren också. Jag vill hitta den där fina medelvägen där allt flyter på. Det går att unna sig lite i måttlig mängd men ändå med en underliggande kontroll och medvetenhet. Jag vill inte gå en sommar till och avstå från en massa. Men jag ska heller inte trycka i mig allt bara för att det är sommar och semester. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det hela men öka träningen är en del. Och matsidan kommer att lösa sig själv då mannen kommer att vara i stugan mer och då kan jag äta precis vad jag vill och inte behöva anpassa mig varken efter mat eller tider. Jag kan träna och äta när det passar mig.
Nu får ni inte tro att min man bestämmer där hemma. Men jag är ganska noga med att vardagen ska passa oss båda. Ibland anpassar jag mig och ibland han. Den ska inte styras av vad jag kan eller inte kan äta. Eller att jag ska träna alla veckans dagar. Vi äter en hel del ute men när jag är ensam hemma så äter jag mycket mindre och mer kontrollerat (oftast). I och för sig väldigt ensidigt också men det fungerar för mig. Speciellt om jag tränar på kvällen.

Jag vill kunna shoppa en del när vi åker till outleten Jersey Gardens (som vi alltid besöker) och jag vill känna mig avslappnad och skön i kroppen. Det är just en känsla jag är ute efter. Känslan att den här kroppen är min och det kan jag stå för. Så som jag ser ut nu så är det inte jag. Jag finns där inne bakom allt lull lull. På bröllopsbilderna ovan väger jag strax under 80 kg. Tror det var 78-79 kg när vi reste iväg. Om jag skulle gissa min vikt nu så ligger på 80-85kg. Jag är 10 år äldre så det går inte helt att jämföra med vikter. Jag tror faktisk att jag är mer vältränad nu och har mer muskelmassa för då tränade jag lite mer sporadiskt och inte lika intensivt och målinriktat. Men det hade varit roligt att komma ner under 80kg. Jag har ju sagt att jag ska väga mig när vi åker iväg även om det känns väldigt scary för tillfället. Jag vet ju att det är stor skillnad i min kropp sedan nyår men jag vet ju inte vad jag startade på för vikt. Känsligt det där.

Men nu är siktet alltså inställt på komma i de där jeansen jag vill komma i (se foto nedan taget i våras). Jeansen går på men jag kan inte knäppa dem eller röra mig i dem. Minska på intag och öka på motionen. Mer konditionspass utöver functional toning som är ganska mycket styrka.

20120617-150229.jpg

Kommentera

