Dag 61-64 av 120

Jag lever och är nu på väg tillbaka till Lund igen efter en långhelg i Stockholm. Tanken var att jag skulle blogga från ajfånen som vanligt men det har inte blivit något bloggande trots att tekniken finns där med mig. Här kommer ett referat på helgen.

Fredag morgon var det upp tidigt och ner till centralen i Lund för att ta tåget till Stockholm. Fick skjuts av min man (och hunden). De vinkade av mig på stationen. Det tillhör inte vanligheten som det var väldigt trevligt att ha någon att vinka till när man åker iväg. Tågresan avände jag till att jobba undan alla mejl från veckan och att få lite koll. Jag var tvungen att ta små pauser ibland för jag har börjat att må illa om jag sitter och läser eller skriver för mycket på tåget. Tågresan gick väldigt smidigt och jag var framme i tid. På centarlen i Stockholm köpte jag mig ett 72-timmars SL kort och tog med sedan till Globen och Globe Hotell.

Den första jag såg när jag kom innanför dörrarna till Globe Hotell var Thorsten Flinck. Och jag blev så paff att jag helt plötsligt hade önskat honom lycka till inför lördagens Mello. Vart kom det ifrån?? Jag som är ganska blyg. Jag hann inte ta många steg innan jag sprang ihop med Danny. Men då vågade jag inte säga något även om jag var sugen på att be om en bild för att skicka till min systerdotter Meja. Jag checkade in och sedan gick jag ner i baren och åt lite lunch. Det blev köttfärslimpa med potatismos, sås, lingon och pressgurka. Hur gott som helst.

På eftermiddagen hade jag bestämt träff med en bekant, S. S jobbar på ett utbildningsföretag som ligger vid Globen och vi är båda lika Mellotokiga. Det har blivit en liten tradition att vi träffas i baren på Globe Hotell och dricker lite bubbel och snackar en massa. Min syster kom direkt till baren och fick träffat S för första gången. S är en sådan person som man gillar direkt. Han är bara så härlig och mysig. En genomtrevlig människa som jag är glad att jag får träffa åtminstonne en gång om året.

Både syrran och jag insåg att det nog var bra att äta något mer innan vi gick upp till rummet. Det blev en tidig middag iform av en räkmacka. Det minsta vi kunde hitta på menyn. Den var ganska god faktiskt. Försökte peta bort det mesta av majonäsen och det var ett lite mörkare surdegsbröd som bas.

Sedan var det dags för själva genrepet av Melodifestivalen i Globen. Och hör och häpna både jag och min syster var glatt överraskade av nästan alla bidrag. Det kändes som om själva finalen var jättebra. Ett litet undantag och det var Mirakel låten. Den gillade vi inte. Men övriga låtar var faktiskt bra och ännu bättre live än på TV. Efter showen var vi ganska trötta. Syrran fick tyvärr ont i magen och fick ta sig till hotellrummet.

Det blev en lugn kväll och vi gick och la oss ganska tidigt. Vi låg och snackade en del vilket var mycket trevligt. Det är så sällan vi får den tiden ihop jag och min syster.

Ur viktminsknigsynpunkt var denna dag en katastrof men för själen var det en mycket bra dag. Så mitt fokus ligger på det som är bra, dvs jag fick massor med kvalitetstid med min syster, fick träffat S och så det roliga med Mello genrepet.

Lördagen var också en mycket bar dag. Det är vår i Stockholm. Syrran och jag sov till ca 8 då det var dags att börja fixa ordning sig för att sedan gå och äta hotellfrukosten. Mums vad gott. Det blev en pannkaka med lite sylt, två baconbitar, en leverpastejmacka och ett glas smoothie. Sedan fick det räcka. När vi checkat ut kom syrrans man och hämtade oss och jag blev skjutsad till min mamma som bor i Fruängen.

Mamma och jag gjode lite ärenden och reste runt en del med lokaltrakfiken. Jag är glad att jag köpte ett 72-timmars kort. För vi var verkligen runt kors och tvärs. Det blev en del fika med lite gott till. Lunch blev 1/2 liten räkmacka. Sedan på kvällen gick vi till syrran med familj och åt middag. Det serverades hemmagjord pizza och det var supergott. Inte mycket ost. Det var en med tonfisk, en med köttfärssås, en med banan och skinka och så en fjärde som jag inte kommer ihåg nu. Mums. Det blev även lite snacks torts att jag försökte hålla mig ifrån det. Är glad att Loreen vann.  Hon var klart bäst. Danny var också bra och jag tycker synd om honom som nu är den ständiga 2:an. När Mellon var slut så tog vi en promenad hem. Och det var den lördagen.

Söndagen bjöd också på lite utflykter. Denna gång skulle vi kolla in min mammas nya arbetsplats från och med den 1/4. Hon börjar jobba på Huddings sjukhus (fast hon tillhör Danderyd Sjukhus). Så vi tog buss och tunnelbana och for runt. Tror hon tycker det är kul att få visa och jag tycker det är kul att ha koll och få se nya ställen som jag inte sett tidigare. Sedan är ju sjukhus och de områden de ligger i inte så roliga men ändå…

Det blev en sen lunch på TGI Fridays. Vi beställde in två förätter som vi delade på. Det var ok att ta det som enda måltid. Så mycket mat. Helt otroligt att detta ansögs vara förrätter. När vi ätit fördigt så kom en annan servitris (än den vi beställde av) och frågade om vi var redo för att beställa huvudrätt. What…..skulle man verkligen kunnat äta en huvudrätt efter dessa förrätter. Helt otroligt. Ja kanske om man var 5 personer och delade på den. Ja ja vi var mätta (läs över mätta). Vi satt en stund i solen innan vi for hem till mamma igen. På kvällen bjöd mamma på Thaimat. Gott! Och sedan var vi ganska möra och slöade mest framför TV:n.

Idag måndag så var det skönt att få lite sovmorgon. Vi sov till ca 08:30 och sedan blev det en lång frukost framför morgontv. Sedan packade jag ihop mina saker och vi åkte in till City och letade upp ett lunchställe. Det blev en kycklingsallad för mig. Gott. Fast jag var nog egentligen sugen på något varmt så jag var inte helt nöjd. Sedan sa vi Hej Då! Mamma skulle iväg till sjukgymnasten och jag skulle på Introduktionsmöte för Svenska Hälsocampen.

Introduktionsmötet för Svenska Hälsocampen hölls på Sats vid Högtrget i Stockholm. Jag var först på plats och fick snackat lite med Martin och Mårten som var på plats. Det var kul att träffa dem igen. Sedan droppade det in lite andra deltagare och kl 14:00 så var intron igång. Först satt vi och snackade lite. Martin och Mårten berättade om kampen och om upplägget. Hur viktigt det är att följa schemat för upptrappningen inför campen. Sedan gick vi ut i gymmet och Martin visade alla styrkeövningar som ingår i schemat.

Nu sitter jag på tåget hem och försöker jobba. Men jag fick ta en paus när jag kom på att jag inte bloggat på så många dagar. Jag vet att jag kommer att vara grymt trött när jag kommer hem strax före 10-tiden ikväll.

Kommentera

