Dag 56 av 120

Dagen idag började med en latte i sängen i vanlig ordning. Ett skönt sätt att vakna på. Till det två puffar på bricanylen. Sedan var jag mentalt redo för att byta om till mina löparkläder. Jag har inte varit ute och joggat sedan mitten på augutsi. Först fick jag ju skyghögt blodtryck och då vågade jag inte anstränga mig och sedan operareade jag foten.

Mina löparkläder var något tightare än vanligt tyvärr. Men skit samma. De ska passa snart igen. Tur att det är töjbara. Tog några foton före löpträningen som jag kan ha som lite måttstock. Bra med bilder för att jämföra resultaten. Nästa vecka är det dags för före/efter bilder (i det svarta understället) för då kommer jag upp i 60 dagsar dvs halvvägs av min utmaning och det förtjänar en bild. Fast jag är nog inte halvvägs i min viktminskning. För jag har unnat mig alldeles för mycket på vägen. Samt att jag slutade tidigare än vad jag tänkte mig från början med måltidsersättningarna. Men jag kämpar på. När vi åker till New York i slutet på augusti så vill jag vara så gott som i mål i varje fall.

Min första löprunda gick jättebra tycker jag. Jag joggade på i lugn takt, kände efter och joggade i ett behagligt tempo. Mina benhinnor gjorde sig påminnda så efter drygt 1 km stannade jag till och stretschade lite. Sedan började jag springa igen. Efter ett tag blev jag lite för flåsig i luftrören så då passade jag på att gå några hundra meter och sedan springa igen. Sådär höll jag på. Men jag joggade absolut mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Rundan blev 4 km på 30 minuter. Mitt mål var att vara ute i just 30 minuter. Så nästa gång tänkte jag komma lite längre. Enda tråkiga var att mina träningsbyxor strävade ner mot marken och tröjan upp mot midjan. Så det blev att slita lite i kläderna. Hoppas att jag snart slipper det. Det löser sig själv när jag går ner mer i vikt. Kände mig som värsta hurtiga heffaklumpen. Så om ni bor på Östra Torn i Lund och undrade vad det var som fick marken att röra sig så var det bara jag.

Är grymt nöjd med att jag till slut tog mig ut på en löprunda. Det har varit en skräckblandad tanke jag haft. Jag älskar ju mina löprundor men var rädd för att det inte skulle fungera. Men jag tror verkligen att jag kommer tillbaka dit jag vill. Sakta men säkert. Det viktiga nu är just att ta det lugnt och känner efter så att jag inte får ont. Jag har absolut ingen vilovärk efter joggingpasset och det är kanon. Jag har lite ondare när jag går men det gör inget. Så länge jag inte får vilovärk så är det ok (enligt sjukgymnasten).

Jag körde en ny variant av runda och sprang lite runt, runt en park för att jag skulle komma upp i 30 minuter i slutändan. Det är den lilla snutten till vänster på bilden. Farten varierade ganska mycket. Jag låg runt 6.0 när jag sprang vilket är ett lugnt lufsande tempo. Gillar teknik och appar är min grej. Jag kör med Nike + GPS appen och den gillar jag. Vet inte hur den stämmer precis men jag tror att det mäter ungefär likadant varje gång så det är inte så viktigt att det blir exakt antal meter.

Funderar på om jag ska anmäla mig till Vårruset i Malmö. Hade varit kul att se fram emot ett lopp. Det blir ingen Tjejmil i år för då är jag på väg hem från New York. Och Malmö milen missar jag också för då är jag i Stockholm (hade tänkt springa det för första gången). Då återstår Lundaloppet. Vi får se. Kanske det blir ett Lunda lopp. Men jag anmäler mig nog sent för jag måste se hur jag håller ihop först. Sedan tycker jag att det är lite pinsamt att springa högröd och svettig i centala Lund förbit alla uteserveringar. Jag blir verkligen tomatröd och ser nästan sjuk ut när jag tränar. Min granne som är läkere frågade mig en gång om jag mådde bra när jag kom hem……

Maten idag har varit som följer. Omelett på två ägg och skinka till frukost (efter joggingen). Kanelbulle och varm choklad till lunch (fy fy fy men jag satt på jobbet och orkade inte handla någon mat utan det blev en kanelbulle och varm choklad från Pressbyrån). Och så hade min man fixat med pasta, skinka och en kelda sås till middag. Så ingen bra matdag med andra ord. Men när jag gjorde min omelett i morse så kände jag verkligen att jag vill börja äta mer och mer och skippa måltidsersättningarna. Så blir det ju ändå om en vecka då jag börjar med Svenska Hälsocampen. Tänk bara en vecka kvar. Jag längtar efter knäckemacka med keso, smothies mm till frukost. Ska lägga upp en bra matplan och handla hem och fixa så att jag följer det jag ska.

One thought on “Dag 56 av 120

  1. Vad duktig du är som kom ut i löparspåret! Bra jobbat!

    Ser fram emot halvtidsbilderna och detaljerad rapport från Svenska Hälsokampen när den drar i gång (är sugen på att själv hoppa på den vid nästa tillfälle).

    Kram!

Kommentera

