Dag 43 av 120

Idag känner jag att hoppet om våren börjar komma. Härligt! Det var nästan ljust ute när jag tog bussen 07:10 i morse. Stor skillnad mot förra veckan. Ser fram emot midlare väder och ljusare dagar. Kom våren kom!

Jag har mått lite bättre idag men tog ändå bussen hem kl. 14:30 då jag var ganska trött och hängig. Positivt med min nya arbetsplats är att jag har ca 200 meter till vårdapoteket. Så imorse sprang jag över och handlade diverse saker mot/för förkylningen. Bla en slags panodil som man häller i varmt vatten. Det blir som ett mentol/svartvinbärs te. Först är det för varmt att dricka men då kan man andas in ångorna vilket göra gott. Sedan dricker man upp det hela och det känns genast lite bättre. Ska snart ta mig en omgång till innan jag går och lägger mig. Sedan köpte jag sinova forte. Det är för näsan och bihålorna. Kan inte uttala mig om hur det fungerar riktigt men jag har kunnat snyta ut en del idag i varje fall. Huvudet känns lättare nu på kvällen. Skönt där med! Och sist men inte minst så köpte jag klassiker Vicks. Dvs en liten burk med kräm man ska smörja på bröstet. Jag älskar den doften och jag knyckte ofta sådan när jag var lite och smorde på mig själv.

När jag vilat och ätit middag så fick jag faktiskt lite energi. Och lite vårkänslor. Så jag gick ner och provade en del av mina vårskor som jag knappt kunnat ha pga mina värkande fötter. Jag fick på min skorna och kunde gå i dem. Så framsteg där. Sedan kom turen till mina vårjackor. De flesta är klöpta när jag var färdig med Itrim förra gången så de är lite små nu. Alla går på men de sitter inte ok. Så det hade varit bra om jag går ner ca 1 storlek i vikt tills våren är här på riktigt så blir det kanon. Jag väger mig ju inte men jag skulle tippa att det handlar om ca 4kg + en del träning så att jag drar ihop mig i midjan och runt höfterna. Längtar riktigt efter min svarta skinnjacka. Den trivs jag verkligen i. Men det krävs som sagt att jag fokuserar och blir lite mindre i kroppen för det.

En mental målbild jag har är att jag ska kunna ha min svarta skinnjacka när jag åker iväg på Svenska Hälsocampen. Varför vet jag inte. Det är en målbild jag fick från ingenstan. Hur jag åker iväg med min stora träningsväska. Har ett par snygga jeans på mig. Kom precis på i skrivande stund att jag kanske ska hitta en vinröd skinnjacka så att jag kan matcha med mina nya fina Dr Martens som jag köpte i Stockholm. Bilden är tagen när jag ska åka upp på Svenska Hälsocampen förra gången (våren 2011). Jag är spänd av förväntan (läs skräckslagen). Det är nog denna bild jag har i mitt huvud men nästa gång bilden tas ska jag ha på mig min svarta skinnjacka. Vi får väl se om det blir en liknande bild till Svenska Hälsocampen 2012.

På bilden ovan är jag absolut inte smal men jag kände mig stark och bra i kroppen. Jag var på väg att bli ganska nöjd ändå. Så ditt vill jag komma igen. Och dit ska jag. Så det så. Tänk så fort det går för kroppen att förfalla när man släpper på allt. I höstas var verkligen ett lågvattenmärke. Jag har aldrig rört på mig så lite. Inte ens vardagsmotionen fick jag efter operationen. Jag som annars lätt går minst 10 000 steg om dagen. Från att ha varit väldigt aktiv till att röra mig extremt lite + att sitta hemma och tröstäta BIG TIME! Exploderade verkligen i vikt. Usch och blä. Vill inte känna mig så orkeslös och svag igen.

Maten idag har gått ok. Måltidsbarer till frukost och lunch. Sedan blev det grovt surgdegsbröd och te till mellanmål och gulaschsoppa och grovt surdegsbröd till middag. Jag känner mig inte riktigt belåten och har ett sug efter onyttigheter för tillfället. Jag tror det är för att jag mår dåligt och är förkyld. Men jag ska inte falla för frestelsen och börja köpa godis hela tiden. Det är slut med det nu.

När jag börjar med Svenska Hälsocamen 2012 så kommer jag att börja anteckna allt jag äter och då ska jag ligga på 1300 kcal om dagen. Sedan kan jag om jag vill äta extra för det jag motionerar bort. Så nu är det en liten mellanperiod där jag känner mig fram och testar om det fungerar att kombinera måltidsersättning med mat. Min ursprungliga plan att äta enbart måltidsersättning fram till Hälsocampen sprack. Men så började jag tappa massor med hår igen samt att motivationen tröt. Så jag bestämde mig för att 4 veckor på heltid fick räcka och så kör jag nu på halvfart. I kombination med träning så borde det ge en del resultat det med. Som jag har skrivit tidigare så har jag bestämt mig för att vara snäll mot mig själv och inte gräva ner mig i om det inte alltid blir precis som jag tänkt mig. Ibland händer det att planerna får anpassas efter vägen. Det har jag verkligen fått lära mig nu med min fot som jag trodde skulle vara bra 2 månader efter operation. Men som nu snart 4 månader efter operation fortfarande krånglar. Men nu kör jag på med det som fungerar och testar mig fram. Och jag tycker faktiskt att jag är duktig som börjar acceptera läget och gör det bästa av situationen utan att vara allt för hård mig mig själv. Jag har vuxit rejält på den fronten känner jag. STOR KLAPP PÅ AXELN!

Nu ska jag ta ut hunden på en sista kisserunda och sedan blir det sköna sängen. Natt natt och sov så sött!

Kommentera

