Ett ”skitinlägg” – utredning pågår

Under mitt 38-åriga liv så har jag sedan 7 års ålder haft problem med magen. Jag kommer precis ihåg när jag fick kolikliknande smärtor i magen första gången. Det var på ett kalas där jag just ätit en massa gräddtårta. Det var väl inte mer med det. Sedan tonåren har jag haft ganska rejäla problem och tyckt att min mage var väldigt bubblig och jobbig. Ständiga diarréer och att hålla koll på närmsta toalett om ifall att jag var tvungen att rusa iväg. Man vill ju inte göra i brallan. Från mamma fick jag alltid höra att jag hade en nervös mage. Så det är det jag har gått och sagt till mig själv hela livet. Jag har IBS och det är inte mycket mer att göra med den saken än att just ha koll på vart toaletterna finns.

När jag 2009 körde med Itrim så var jag förundrad över hur bra min mage fungerade. Inga jobbiga stunder av uppblåsthet, pinsamma läten från magen eller rusningar till toaletten. Det kändes som om min mage lugnade ner sig rejält och gillade det jag höll på med. Det var väl vissa dagar som jag hade lite ” återfall” men inte något konstigt alls. Sedan när jag började äta igen så kände jag att min mage var mycket bättre än tidigare och det kändes som om den ”läkt ut” och klarade mycket mer än tidigare.

När jag började på min nya arbetsplats så fick jag ett kontor inne på MAS i Malmö. Jag ska egentligen sitta i en byggnad som tillhör Lunds Universitet men där finns ej plats för mig. Så jag sitter i en av sjukhusets byggnader. I ”min” korridor finns även dietister som tillhör gastro mottagningen (mage och tarm). Under en fika rast så var jag ensam i fikarummet med en av dietisterna och mig mage började knorra och ha sig. Hon kollade på mig. Så då passade jag på att börja fråga lite om laktos. Tidigare den veckan hade jag nämligen unnat mig en varm choklad från pressbyrån på vägen till jobbet i några dagar samt att jag även ätit yoghurt till frukost. Min mage hade flippat ut rejält och jag började lägga ihop två och två. Jag berättade detta för henne och hon trodde mycket väl att jag kunde vara laktosintollerant. Jag berättade då även att jag kört med Itrim tidigare och att jag då blev bättre i magen. Så nu när jag skulle börja med Itrim igen så sa vi att jag skulle ha koll på min mage. Det är ju lättare när man äter strikt efter måltidsersättning. Då vet man ju exakt hur mycket laktos jag får i mig. Denna gång hade jag även bullat upp med några nyheter från Itrim. Bla färdigblandade 150kcal drycker. Smidigt och bra. Men när jag äter av dessa märker jag direkt att jag blir kass i magen. Jag bad dietisten kolla på förpackningen och mycket riktigt det var jättemycket lakstos i dessa. Det är ok för mig att bli kass i magen för jag är van så jag kommer att fortsätta äta upp det jag har köpt på mig men sedan så får jag nog strunta i dem.

Nu har jag även varit på apoteket och köpt ett laktos test som jag ska göra och skicka in. Se bild. Dvs man köper ett paket med en stor sticka i. Sedan svabbar man sig själv i munnen på insidan av kinden. Lägger stickan i en förpackning och skickar in den till ett labb. Sedan får man svar. Jag tror detta test endast tar en viss sorts laktosintollerans. Dvs även om det ej ger utslag så kan man fortfarande vara känslig. Men jag tycket att det kunde vara en rolig grej att testa. Att känna efter och utreda vad man klarar av är ju ändå det bästa sättet. Men nu får jag känna mig som en CSI för någon minut så det är ju kul……

Tycker att det är ganska fascinerande att börja få koll på vad det är för mat som gör mig dålig. När jag börjar äta igen så ska jag försöka att använda de fina laktorsfria produkterna som finns ute på marknaden. Jag ska även lära mig lite mer om vad den innebär att var laktorintollerant. Jag tänker inte bli fanatisk men det är ju skönt att veta hur jag reagerar på vissa saker och så kan man ta bestämma sig om jag tycker att det är ok att äta en viss grej och få ont i magen eller om jag hellre avstår. Att lära mig hur mycket jag tål.

Kommentera

